فرآیند 8 مرحله‌ای تحقیق کلمات کلیدی
نوشته شده توسط : elena golchin

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و سعی در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود در نتایج جستجو و یا به عبارتی دیگر بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO) را دارید، این مقاله می‌تواند دیدگاهی جامع در اختیار شما قرار دهد. به زبان ساده، یکی از اهداف طراحی وب‌سایت و بازاریابی محتوا این است که پیام شما در زمان درست به مخاطب هدف برسد و یا مخاطب بتواند بر اساس نیازها و علایق خود وب‌سایت شما را بیابد. افراد در موتورهای جست و جو با وارد کردن کلمات و عبارات مختلف، سعی در یافتن کالاها، خدمات یا موضوعات مورد نظر خود دارند. در صورتی‌که از استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جست و جو استفاده نکنید، وب‌سایت شما توسط کاربران دیده نخواهد شد. تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و کسب و کار خود و به‌کارگیری آن‌ها در وب‌سایت یکی از مهم‌ترین پایه‌های موفقیت شماست.

فرآیند 8 مرحله‌ای تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research 

1) شناخت پرسونای مخاطب

پیش از هرچیز، برای یافتن کلمات کلیدی باید خود را جای مخاطبان قرار دهید و به جای آن‌ها فکر کنید. برای این کار نیاز دارید پرسونای مخاطب را به درستی بشناسید. خصوصیات دموگرافیک، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، چالش‌ها و دغدغه‌های روزمره، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، میزان مطالعه و آگاهی آن‌ها از ترندهای روز، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، الگوی خرید و نحوه تحقیق درباره‌ی انتخاب محصولات، تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، خدمات پس از فروش مورد انتظار، برند مورد علاقه و … از جمله اطلاعاتی هستند که با شناخت پرسونای مخاطب به‌دست می‌آیند.

2) یافتن موضوعات کلی در حوزه‌ی کسب و کار

پس از اینکه دانستید می‌خواهید چه افرادی را هدف قرار دهید، باید موضوعات کلی را با توجه به حوزه‌ی فعالیت کسب و کار، خدمات و محصولات خود و آن‌چه تصور می‌کنید مخاطبان در پی آن هستند، طراحی کنید.

3) یافتن کلمات کلیدی متناسب با موضوعات

در این مرحله، با توجه به موضوعات، کلمات کلیدی را که می‌خواهید مخاطبان با جست و جوی آن‌ها وب‌سایت شما را در نتایج جست و جو بیابند، پیدا کنید. این کلمات کلیدی معمولاً کوتاه و کلی‌تر هستند و شامل جزئیات نمی‌شوند.

4) بسط دادن کلمات کلیدی

کلمات کلیدی کوتاه ممکن است میزان جست و جو بالایی داشته باشند اما تحقیقات نشان داده که نرخ تبدیل مخاطبان در جست و جوی کلمات کلیدی طولانی (Long Tails) بسیار بالاتر است. برای مثال، زمانی که یک کاربر درباره موضوعات کلی جست و جو می‌کند و قصد وب‌گردی دارد، از عبارات کامل و دارای جزییات استفاده نمی‌کند، اما زمانی‌که قصد خرید دارد، مشخصات کالای دلخواه خود را به شکل یک عبارت کامل وارد می‌کند. این قاعده برای به کار بردن کلمات مفرد و جمع نیز صدق می‌کند. کلمات با فرم جمع بیش‌تر برای یافتن اطلاعات کلی تایپ می‎‌شوند. برای بسط دادن کلمات کلیدی و دسته‌بندی آن‌ها می‌توانید برای آن‌ها پیش‌وند و پس‌وند تولید کنید. هم‌چنین می‌توانید از ویژگی Auto Complete و پیشنهادات کلمات مرتبط گوگل استفاده کنید تا بدانید کدام عبارات بیش‌تر توسط افراد جست و جو شده و به ایده‌های جدیدی دست پیدا کنید.

5) بررسی رقبا و یافتن گپ‌های بازار

حال وقت آن رسیده است که فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. باید دریابید در کدام موضوعات محتوا تولید کرده‌اند و از چه کلمات یا عبارات کلیدی استفاده کرده‌اند. در صورت داشتن اشتراک با رقبا، باید سعی کنید در آن کلمات کلیدی وضعیت خود را بهبود دهید. در ادامه‌ درمی‌یابید در کدام موضوعات رقبای بسیار کمی دارید و یا اصلاً به آن پرداخته نشده است. تولید کلمات کلیدی در این موضوعات فرصت بسیار مناسبی برای شما ایجاد می‌کند تا محتوای خود را به راحتی در معرض دید کاربران قرار دهید.

6) ارزیابی و اولویت دهی

اولین گام در ارزیابی کلمات کلیدی، بررسی میزان نتایج جستجو (Search Volume) برای هر کلمه کلیدی است. پس از آن باید جایگاه وب‌سایت خود را بر اساس آن کلمات در نتایج جست و جو بیاید. همچنین برای انتخاب میان کلمات مشابه می‌توانید روند جست و جوی آن‌ها را در طول بازه‌های زمانی مشخص و در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف را به کمک Google Trends مقایسه کنید. سپس قدرت دامنه را برای وب‌سایت‌های رقیب که با آن کلمات کلیدی در نتایج اولیه‌ی جست و جو ظاهر می‌شوند، از طریق ابزارهای مرتبط به‌دست آورید. سپس به کلمات کلیدی از نظر سختی امتیاز دهید و آنها را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی کنید.

7) به کارگیری کلمات کلیدی

اکنون نوبت به آن رسیده است که به ترتیب اهمیت، عناوین بلاگ را اولویت‌بندی کرده و کلمات کلیدی را در محتوای مقالات (شامل عنوان اصلی مقالات، زیر عنوان‌ها، زیرنویس عکس‌ها) و در معماری وب‌سایت (عناوین منو‌ها، توضیحات متا، متن لینک‌ها، فوترها، دکمه‌های فراخوان یا CTA و …) به کار ببرید.

8) اندازه‌گیری نتیجه و میزان تحقق اهداف

برای اندازه‌گیری رتبه وب‌سایت خود می‌توانید به طور مستمر جایگاه وب‌سایت را در نتایج جست و جو بر اساس کلمات کلیدی مشاهده کنید. به کمک ابزارهایی مانند Google Trends و Google Analytics می‌توانید همواره روند سرچ کلمات کلیدی، میزان جست و جو و نرخ بازدید از وب‌سایت بر اساس هر کلمه را بیابید. نکته مهم این است که رتبه‌بندی را به عنوان معیار اصلی تحقق اهداف خود در نظر نگیرید، بلکه روی کلماتی تمرکز کنید که سبب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت سودآوری کسب و کار شما می‌شوند.

تحقیق و جست و جوی کلمات کلیدی (Keyword Research)  و در نهایت به‌کارگیری آن‌ها در وب‌سایت، یک فرآیند طولانی مدت اما دارای بازدهی بالاست. علاوه بر تاثیر آن در SEO، سبب ایجاد تجربه کاربری بهتر و رضایت مخاطبان می‌شود، در نتیجه نرخ تبدیل بالا رفته و در نهایت به افزایش نرخ بازگشت سرمایه  (ROI)منجر می‌شود.  آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه خدمات بهینه‌سازی موتورهای جست و جو و تولید محتوای متنی و تصویری کسب و کار شما را در پیمودن مسیر بازاریابی محتوای دیجیتال همراهی می‌کند.

 منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: